جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳، ۰۲:۲۴ ق.ظ

ولایت در کلام رهبری(بخش پنجم)

شناخت ولایت

‍  #آماده_سازی_و_سازماندهی_برای_ظهور:
#عهد_ولایت
#ولایت_در_کلام_رهبری: (خلاصه سخنرانی های ایشان در مشهد مقدس در رمضان 1353)

بنام خدا
🌹ولایت در کلام رهبری🌹
(بخش پنجم )

📣 یک جامعه اسلامی و یک جمعیتی که به عنوان امت اسلامی تشکیل شدند؛ یعنی با مقررات الهی و با طرز فکر الهی و با قانون گذاری و اجرای قانون به وسیله قدرت الهی، این جمعیت دارند اداره می شوند، این امت اسلامی اگر بخواهند ولایت داشته باشند، به آن معنای قرآنی که قبلاً گفتم دو جهت را باید مراعات کند.
1️⃣ یک جهت، جهت ارتباطات داخلی است، در داخل جامعه اسلامی:
در زمینه ارتباطات داخلی، امت اسلام آن وقتی دارای ولایت به معنای قرآنی هست که کمال همبستگی و اتصال و ارتباط و اتحاد صفوف و جناح های گوناگون را در خودش تأمین کند. هیچگونه تفرقه و اختلافی در سرتاسر امت عظیم اسلامی نباشد.
اگر چنانچه دو واحد در داخل امت اسلامی با هم به جنگ برخاستند، قاعده بر این است، دستور قرآنی بر این است که بقیه مسلمان ها هر چه می توانند سعی کنند تا میان آن دو را آشتی بدهند.
اگر دیدند که بین این دو مخاصم، یکی حاضر است آشتی کند، اما آن دیگری حاضر نیست آشتی کند، یا حرف یکی حرف حقی است و حرف آن دیگری حرف زوری است و حاضر نیست تن به حرف حق بدهد؛ در این طور جایی، تمام عالم اسلام باید یک دست بشوند و آن زورگو را ساکت کنند‌. با او بستیزند تا او را بر سر جای خود بنشانند. این دستور خداست در زمینه حفظ وحدت در داخل جامعه اسلامی. که این دستور در آیه ۹ سوره حجرات آمده است.
اما در زمینه روابط خارجی:
2️⃣ و یک جهت، جهت ارتباطات خارجی است، یعنی رابطه عالَم اسلام و امت اسلام و جامعه اسلامی با جوامع دیگر:

از لحاظ روابط خارجی، یک ذره تأثیر پذیری از جناح های ضد اسلامی یا غیر اسلامی، مخصوصا ضد اسلامی، ممنوع است. حق ندارد جامعه و امت اسلامی که پیوند خودش را با دنیای خارج از اسلام، جز به صورت فرادست بودن، بالا دست بودن، برقرار کند.
❌ اینکه می گوییم با دولت های غیر مسلمان و با امم غیر مسلمان رابطه ها قطع است، نه به این معناست که عالم اسلام و امت اسلامی در انزوای سیاسی به سر خواهد بُرد، به این صورت که نه رابطه بازرگانی دارد، نه رابطه سیاسی دارد، نه روابط دیپلماسی دارد، 👈 نه این جور نیست، روابط معمولی دارد اما ولایت با آنها ندارد، پیوستگی با آنها ندارد. این روابط آن جوری نخواهد بود که اگر آنها خواستند، بتوانند عالم اسلام را تحت تأثیر خودشان قرار بدهند.
پس ولایت قرآنی دو رویه دارد یک رویه در داخل جامعه اسلامی و رویه دیگر در خارج از جامعه اسلامی.
اینجا یک نقطه دقیقی وجود دارد که می رساند ولایتِ به این معنا را که در قرآن آمده، به همان معنای ولایتی که ما، شیعه، قائلیم. باید دقت کنیم که ولایت شیعی از کجا در می آید.(ادامه دارد)

imammouod.blog.ir

telegram.me/AheadToTheArrival

arbaeenmobaleghin@

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">