سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳، ۱۰:۳۵ ق.ظ

ولایت در کلام رهبری(بخش چهاردهم)

شناخت ولایت

 #آماده_سازی_و_سازماندهی_برای_ظهور:
#عهد_ولایت
#ولایت_در_کلام_رهبری: (خلاصه سخنرانی های ایشان در مشهد مقدس در رمضان 1353)

بنام خدا
🌹ولایت در کلام رهبری🌹
(بخش جهاردهم)

🌈از روی قرآن اثبات می شود حفظ پیوستگی های داخلی و نفی وابستگی های خارجی، برای یک جامعه مسلمان متوقف بر این است که یک مرکزیت و قدرت مرکزی در جامعه اسلامی وجود داشته باشد تا همه فعالیت ها و جهت گیری ها و موضع گیری های جامعه را او رهبری و اداره کند و اسم این👈 "ولی" است؛ یعنی آن کسی که همه نیروها از او باید الهام بگیرند و همه کارها باید به او برگردد، یعنی آن کسی که مدیریت جامعه اسلامی هم از جنبه فکری و هم از جنبه عملی با اوست.

❓حالا باید ببینیم "ولی جامعه اسلامی کیست؟ چه کسی می تواند #ولی باشد؟
قرآن در اینجا پاسخش یک کلمه است؛ می گوید آن کسی که ولی واقعی جامعه اسلامی است، خداست. حاکم در جامعه اسلامی جز "خدا" نیست.
بنابراین آن کسی که در جامعه اسلامی حق امر و نهی و فرمان و حق اجرای اوامر و فرمان دادن و معین کردن خط مشی جامعه و حق تحکم در همه خصوصیات زندگی انسان ها را دارد خداست👈 "والله ولی المؤمنین".

✅قوانین زندگی انسان ها و روابط فردی و اجتماعی جامعه‌ی بشر هم باید از خدا الهام بگیرد، یعنی حاکم و فرمانروای قانونی، در جامعه اسلامی قرآنی و ظل نظام اسلامی که ما از آن همیشه به نظام علوی تعبیر می کنیم، حاکم فقط خداست.

❓حالا یعنی چه حاکم خداست؟ خدای متعال که با مردم روبه رو نمی شود تا امر و نهی بکند، انسان ها احتیاج دارند که یک انسانی بر آنها #حکومت کند، یک انسان لازم است که سررشته کار انسان ها را به دست بگیرد. و الا اگر چنانچه در میان جامعه‌ی انسانی و بشری، فقط قانون باشد، ولو آن قانون از طرف خدا باشد، امیر و فرمانروا یا یک هیأتی که فرمانروایی کند، نباشد؛ ناظر بر اجرای قانون اگر در جامعه بشری نباشد، انتظام جامعه بشری باز هم به هم خورده است.

❓حالا این انسان چه کسی باید باشد؟ پاسخ مکتب های گوناگون به این سؤال گوناگون بوده است. پاسخ واقعیت های تاریخی هم گوناگون بوده است. عده ای گفته اند:"الملک لمن غلب" یعنی هرکسی غالب شد؛ یعنی حکومت جنگل.
عده ای گفته اند: هر کس از طرف مردم مورد قبول باشد.و...

🌈پاسخ دین به این سؤال این است که 👈"إنما ولیکم الله و رسوله"؛ آن کس که عملا در جامعه زمام فرمان را و امر و نهی را به دست می گیرد از سوی پروردگار، #رسول اوست. لذا در جامعه ای، وقتی پیامبری آمد، معنی ندارد که با بودن پیامبر، حاکم دیگری به جز پیامبر بر مردم حکومت کند. #پیامبر یعنی همان کسی که باید زمام قدرت را در جامعه به دست بگیرد و #حاکم باشد.(ادامه دارد)

imammouod.blog.ir

telegram.me/AheadToTheArrival

arbaeenmobaleghin@

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">