۲ مطلب در بهمن ۱۳۹۶ ثبت شده است
ولایت در کلام رهبری(بخش چهاردهم)
#آماده_سازی_و_سازماندهی_برای_ظهور:
#عهد_ولایت
#ولایت_در_کلام_رهبری: (خلاصه سخنرانی های ایشان در مشهد مقدس در رمضان 1353)
بنام خدا
🌹ولایت در کلام رهبری🌹
(بخش جهاردهم)
🌈از روی قرآن اثبات می شود حفظ پیوستگی های داخلی و نفی وابستگی های خارجی، برای یک جامعه مسلمان متوقف بر این است که یک مرکزیت و قدرت مرکزی در جامعه اسلامی وجود داشته باشد تا همه فعالیت ها و جهت گیری ها و موضع گیری های جامعه را او رهبری و اداره کند و اسم این👈 "ولی" است؛ یعنی آن کسی که همه نیروها از او باید الهام بگیرند و همه کارها باید به او برگردد، یعنی آن کسی که مدیریت جامعه اسلامی هم از جنبه فکری و هم از جنبه عملی با اوست.
❓حالا باید ببینیم "ولی جامعه اسلامی کیست؟ چه کسی می تواند #ولی باشد؟
قرآن در اینجا پاسخش یک کلمه است؛ می گوید آن کسی که ولی واقعی جامعه اسلامی است، خداست. حاکم در جامعه اسلامی جز "خدا" نیست.
بنابراین آن کسی که در جامعه اسلامی حق امر و نهی و فرمان و حق اجرای اوامر و فرمان دادن و معین کردن خط مشی جامعه و حق تحکم در همه خصوصیات زندگی انسان ها را دارد خداست👈 "والله ولی المؤمنین".
✅قوانین زندگی انسان ها و روابط فردی و اجتماعی جامعهی بشر هم باید از خدا الهام بگیرد، یعنی حاکم و فرمانروای قانونی، در جامعه اسلامی قرآنی و ظل نظام اسلامی که ما از آن همیشه به نظام علوی تعبیر می کنیم، حاکم فقط خداست.
❓حالا یعنی چه حاکم خداست؟ خدای متعال که با مردم روبه رو نمی شود تا امر و نهی بکند، انسان ها احتیاج دارند که یک انسانی بر آنها #حکومت کند، یک انسان لازم است که سررشته کار انسان ها را به دست بگیرد. و الا اگر چنانچه در میان جامعهی انسانی و بشری، فقط قانون باشد، ولو آن قانون از طرف خدا باشد، امیر و فرمانروا یا یک هیأتی که فرمانروایی کند، نباشد؛ ناظر بر اجرای قانون اگر در جامعه بشری نباشد، انتظام جامعه بشری باز هم به هم خورده است.
❓حالا این انسان چه کسی باید باشد؟ پاسخ مکتب های گوناگون به این سؤال گوناگون بوده است. پاسخ واقعیت های تاریخی هم گوناگون بوده است. عده ای گفته اند:"الملک لمن غلب" یعنی هرکسی غالب شد؛ یعنی حکومت جنگل.
عده ای گفته اند: هر کس از طرف مردم مورد قبول باشد.و...
🌈پاسخ دین به این سؤال این است که 👈"إنما ولیکم الله و رسوله"؛ آن کس که عملا در جامعه زمام فرمان را و امر و نهی را به دست می گیرد از سوی پروردگار، #رسول اوست. لذا در جامعه ای، وقتی پیامبری آمد، معنی ندارد که با بودن پیامبر، حاکم دیگری به جز پیامبر بر مردم حکومت کند. #پیامبر یعنی همان کسی که باید زمام قدرت را در جامعه به دست بگیرد و #حاکم باشد.(ادامه دارد)
imammouod.blog.ir
telegram.me/AheadToTheArrival
arbaeenmobaleghin@
ولایت در کلام رهبری(بخش سیزدهم)
#آماده_سازی_و_سازماندهی_برای_ظهور:
#عهد_ولایت
#ولایت_در_کلام_رهبری: (خلاصه سخنرانی های ایشان در مشهد مقدس در رمضان 1353)
بنام خدا
🌹ولایت در کلام رهبری🌹
(بخش سیزدهم)
📣 آن وقت اگر جامعه ای دارای ولایت شد، چه می شود؟ ❓
❌ خوب است در یک کلمه بگویم: مرده ای است که دارای جان خواهد شد.
همین یک کلمه کافی است. یک مرده را شما در نظر بگیرید، این بی جان افتاده آنجا. مغز دارد، کار نمیکند. چشم دارد، نمی بیند. چرا؟ چون جان ندارد.
جامعه ای که ولایت ندارد، استعداد ها در این جامعه هست، اما یا خنثی می شود، به هدر می رود، نابود می شود، هرز می شود یا بدتر، به زیان انسان به کار می افتد. مغز دارد و می اندیشد، اما می اندیشد برای فساد افرینی، می اندیشد برای انسان کشی.
✅ جامعه دارای ولایت، جامعه ای می شود که تمام استعداد های انسانی را رشد می دهد. همه چیزهایی که برای کمال و تعالی انسان، خدا به او داده، اینها را بارور می کند. نهال انسانی را بالنده می سازد. انسان ها را به تکامل می رساند. انسانیت ها را تقویت می کند.
در این جامعه ولیّ یعنی حاکم، همان کسی که همه سر رشته ها به او برمی گردد، جامعه را از لحاظ مشی عمومی، در راه خدا و دارای ذکر خدا می کند. از لحاظ ثروت، تقسیم عادلانه ثروت به وجود می آورد. سعی می کند نیکی ها را اشاعه بدهد، سعی می کند بدی ها را محو و ریشه سوز کند.
« الَّذینَ اِن مَکَّنّاهُم فِی الارضِ»، آیه ی قرآن است؛ آن کسانی که اگر در زمین متمکّنشان سازیم، « اَقامُوا الصَّلاةَ» نماز را به پا می دارند، به سوی خدا می روند، جهت گیری شان را بر طبق جهت گیریِ که خدا فرموده, قرار می دهند. « وَ آتُوا الزَّکاةَ»، تقسیم عادلانه ثروت، زکات می دهند.
"آتوا الزکاة" به طور کلی، مسلّم به معنای این است که تعدیلی در ثروت ایجاد می کنند، با توجه به روایاتی که در باب زکات هست که می گوید زکات موجب تعدیل ثروت است. « وَ اَمَروا بالمَعروفِ»، اشاعه ی نیکی ها، گستردن کارهای خوب، « وَ نَهَوا عَنِ المُنکَرِ»، ریشه کن کردن منکر ها.
❌ما خیال میکنیم امر به معروف و نهی از منکر به معنای این است که بنده، به جناب عالی امر کنم که شما فلان کار بد را انجام ندهید، فلان کار خوب را انجام بدهید. فقط همین امر کردن و گفتن. در حالی که امر کردن و گفتن، یکی از جلوه های امر به معروف و نهی از منکر است. به امیر المومنین گفتند که با معاویه چرا می جنگی؟ گفت برای خاطر اینکه امر به معروف و نهی از منکر واجب است.
خوب گوش بدهید، استنتاج کنید. آقا در جنگ صفین با معاویه چه کار داری آخه؟ برو طرف کوفه، آن هم برود طرف شام. فرمود که خدا امر به معروف و نهی از منکر را واجب کرده است.
به هر حال وقتی که ولایت در جامعه ای بود، اینها هم انجام می گیرد، اقامه صلاة، ایتای زکات، امر به معروف، نهی از منکر و خلاصه، پیکر بی جانی، جان و روح و حیات می یابد.(ادامه دارد)
imammouod.blog.ir
telegram.me/AheadToTheArrival
arbaeenmobaleghin@
درباره سايت
طبقه بندی موضوعی
- پیام های انصار المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) (۶)
- پیام های پیش به سوی ظهور (۴۱)
- پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی (۱)
- سوال جوانان غیرمسلمان و پاسخ قرآن (۱۸)
- سوال من و پاسخ او (تدبر در قرآن) (۱۸)
- درک حضور امام زمان (عج) و مقدمه سازی ظهور (۳۲)
- مطالب کلاس های دارالقرآن (۲۰)
- پیام ها و مطالب ماه مبارک رمضان (۱۱)
- معرفت نفس (۲)
- پیام های بعد از اربعین 92 (۱۷)
- پیام های ماه رمضان (۸)
- با دیدی ولایی در قرآن تدبر کنیم (۴)
- قدر شب های قدر را بدانیم (۳)
- تدبر در ادعیه (۲)
- محورهای تبلیغ خصوصا در پیاده روی اربعین (۱۹)
- شبکه جهانی مبلغین اربعین (۱۳)
- سازماندهی برای ظهور (۵)
- شناخت ولایت (۲۸)
- اعتکاف (۴)
آخرين مطالب
-
-
📣 دیگه وقتشه /
يكشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ -
اتحاد راه رسیدن به قله است رأی ریاست جمهوری
شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ -
#یاران_منجی_آماده_میشوند_۳
دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ -
#از_خانه_تا_خدا_۲
دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ -
#از_خانه_تا_خدا_۱
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ -
در جهت پیشبرد اهداف زیر بنایی مهدوی ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ -
#از_خانه_تا_خدا
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ -
#یاران_منجی_آماده_میشوند_۲
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ -
# یاران_منجی_آماده_میشوند_۱
پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
بایگانی
- شهریور ۱۴۰۳ (۱)
- مرداد ۱۴۰۳ (۱)
- تیر ۱۴۰۳ (۳)
- خرداد ۱۴۰۳ (۹)
- ارديبهشت ۱۴۰۳ (۷)
- فروردين ۱۴۰۳ (۳۰)
- اسفند ۱۴۰۲ (۹)
- بهمن ۱۴۰۲ (۷)
- آذر ۱۴۰۲ (۴)
- آبان ۱۴۰۲ (۱)
- مهر ۱۴۰۲ (۵)
- شهریور ۱۴۰۲ (۳)
- مرداد ۱۴۰۲ (۱)
- تیر ۱۴۰۲ (۳)
- اسفند ۱۴۰۱ (۱)
- بهمن ۱۴۰۱ (۲)
- آبان ۱۴۰۱ (۵)
- بهمن ۱۴۰۰ (۱۱)
- اسفند ۱۳۹۹ (۹)
- دی ۱۳۹۹ (۲)
- تیر ۱۳۹۹ (۱۰)
- خرداد ۱۳۹۹ (۸)
- ارديبهشت ۱۳۹۹ (۲)
- فروردين ۱۳۹۹ (۲)
- اسفند ۱۳۹۸ (۷)
- بهمن ۱۳۹۸ (۱)
- آبان ۱۳۹۸ (۳)
- مهر ۱۳۹۸ (۱)
- مرداد ۱۳۹۸ (۳)
- تیر ۱۳۹۸ (۲)
- خرداد ۱۳۹۸ (۱۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۸ (۱۲)
- اسفند ۱۳۹۷ (۷)
- بهمن ۱۳۹۷ (۳)
- دی ۱۳۹۷ (۶)
- آذر ۱۳۹۷ (۳)
- مهر ۱۳۹۷ (۱)
- تیر ۱۳۹۷ (۲)
- فروردين ۱۳۹۷ (۱)
- اسفند ۱۳۹۶ (۱)
- بهمن ۱۳۹۶ (۲)
- دی ۱۳۹۶ (۱)
- آذر ۱۳۹۶ (۱)
- آبان ۱۳۹۶ (۱۰)
- مهر ۱۳۹۶ (۳)
- شهریور ۱۳۹۶ (۳)
- تیر ۱۳۹۶ (۱)
- خرداد ۱۳۹۶ (۱)
- فروردين ۱۳۹۶ (۵)
- اسفند ۱۳۹۵ (۳)
- بهمن ۱۳۹۵ (۴)
- دی ۱۳۹۵ (۳)
- آذر ۱۳۹۵ (۲)
- آبان ۱۳۹۵ (۲)
- مهر ۱۳۹۵ (۴)
- شهریور ۱۳۹۵ (۳)
- مرداد ۱۳۹۵ (۳)
- تیر ۱۳۹۵ (۶)
- خرداد ۱۳۹۵ (۲)
- ارديبهشت ۱۳۹۵ (۵)
- فروردين ۱۳۹۵ (۲)
- اسفند ۱۳۹۴ (۱)
- بهمن ۱۳۹۴ (۲)
- دی ۱۳۹۴ (۴)
- آذر ۱۳۹۴ (۳)
- آبان ۱۳۹۴ (۸)
- مهر ۱۳۹۴ (۴)
- شهریور ۱۳۹۴ (۲)
- مرداد ۱۳۹۴ (۶)
- تیر ۱۳۹۴ (۷)
- خرداد ۱۳۹۴ (۴)
- ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۱)
- فروردين ۱۳۹۴ (۵)
- اسفند ۱۳۹۳ (۵)
- بهمن ۱۳۹۳ (۱۷)
- دی ۱۳۹۳ (۵)
- آذر ۱۳۹۳ (۴)
- آبان ۱۳۹۳ (۵)
- مهر ۱۳۹۳ (۹)
- شهریور ۱۳۹۳ (۲۸)
- مرداد ۱۳۹۳ (۸)
- تیر ۱۳۹۳ (۴)
- خرداد ۱۳۹۳ (۱۷)
- ارديبهشت ۱۳۹۳ (۸)
- فروردين ۱۳۹۳ (۹)
- اسفند ۱۳۹۲ (۶)
- آذر ۱۳۹۲ (۳)
- آبان ۱۳۹۲ (۲)
- ارديبهشت ۱۳۹۰ (۱)